به وبلاگ تخصصی حقوقی احج خوش امدید.احج مخفف انجمن حقوقدانان جوان میباشد و معنای خاص دیگری ندارد وبلاگ احج به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده .با تشکر از بازدید شما وبلاگ تخصصی حقوقی احج
وبلاگ تخصصی حقوقی احج
اخبار و روزنامه و مقالات و دانلود نرم افزارهای حقوقی 
قالب وبلاگ
مدیر وبلاگ(محمد حاجی حسینی
اخرین نوشته های وبلاگ احج
سایتها و وبلاگهای حقوقی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ahaj و آدرس ahaj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نظر سنجی در مورد عملکرد وبلاگ
قرآن آنلاین




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

۹۰/۳/۱۹                                                                   شماره7388/110/هـ
رأي وحدت رويه شماره 719 هيأت عمومي ديوان عالي كشور در خصوص تعيين مرجع صالح براي رسيدگي به درخواست تقسيم تركه     
مديرعامل محترم روزنامه رسمي كشور
       گزارش وحدت رويه رديف 89/6 هيأت عمومي ديوان عالي كشور با مقدمه مربوطه و رأي آن به شرح ذيل تنظيم و جهت چاپ و نشر ايفاد مي‌گردد.
معاون قضايي ديوان عالي كشور ـ ابراهيم ابراهيمي

 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, ] [ 16:9 ] [ محمد حاجی حسین ]

۱۳۹۰/۴/۴                                                                             شماره7399/110/هـ
 رأي وحدت رويه شماره 720 هيأت عمومي ديوان عالي كشور در مورد صلاحيت سازمان تأمين اجتماعي بعنوان مرجع رسيدگي‌كننده به تكليف قانوني كارفرما
مديرعامل محترم روزنامه رسمي كشور
       گزارش پرونده وحدت رويه رديف 89/47 هيأت عمومي ديوان عالي كشور با مقدمه مربوط و رأي آن به شرح ذيل تنظيم و جهت چاپ و نشر ايفاد مي‌گردد.

معاون قضايي ديوان عالي كشور ـ ابراهيم ابراهيمي

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, ] [ 16:7 ] [ محمد حاجی حسین ]

                                                      شماره1/7104/110/هـ
رأي وحدت رويه شماره 718 هيأت عمومي ديوان عالي كشور در خصوص حق حبس مهريه
مديرعامل محترم روزنامه رسمي كشور
       گزارش پرونده وحدت رويه رديف 89/18 هيأت عمومي ديوان عالي كشور با مقدمه مربوط و رأي آن به شرح ذيل تنظيم و جهت چاپ و نشر ايفاد مي‌گردد.

معاون قضايي ديوان عالي كشور ـ ابراهيم ابراهيمي


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, ] [ 16:4 ] [ محمد حاجی حسین ]

آراي وحدت رويه ديوان عالي کشور(24)دوره سرباز معلمي به عنوان سابقه محسوب نمي شود

  .
 
خلاصه: راي وحدت رويه ديوان عدالت اداري(جديد): دوره سرباز معلمي به عنوان سابقه محسوب نمي شود
نظر به  قانون به کارگيري معلمين حق‌التدريس بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب 8/6/1383  و ...ايام تدريس به عنوان سرباز معلمي قابل احتساب به عنوان سابقه معلمي حق‌التدريس نيست.
 
تاريخ دادنامه: 25/2/1391          شماره دادنامه:104ـ103
 
کلاسه پرونده: 91/205ـ204
 
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
 
شاکي: آقاي بهروز امامي اصالتاً و آقاي جمشيد زماني به وکالت از آقاي صابر برزگر
 
موضوع شکايت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادرشده از شعب ديوان عدالت اداري
 
گردش کار: آقاي بهروز امامي اصالتاً و آقاي جمشيد زماني به وکالت از آقاي صابر برزگر به موجب دادخواست و لايحه اي اعلام کرده اند که شعب 10 و 4 و 3 ديوان عدالت اداري در خصوص دادخواست گروهي از معلمان حق‌التدريسِ شاغل در آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي، به خواسته الزام به استخدام رسمي، آراء متفاوت صادر کرده‌اند. آنان رفع تعارض و صدور رأي وحدت رويه را خواستار شده‌اند.
 
خلاصه آراء به قرار زير است:
 
الف: آقاي صابر برزگر و آقاي بهروز امامي اوغول بيگ با توجه به سابقه تدريس به عنوان سرباز معلم و نيز تدريس به عنوان معلم حق‌التدريس، الزام آموزش و پرورش به استخدام رسمي و در اجراي قانون به کارگيري معلمين حق‌التدريس بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب سال 1383 را خواستار شده‌اند. شعب 10 و 3 در دادنامه‌هاي شماره 4915ـ16/10/1387 و 495ـ 18/3/1389 ايام تدريس به عنوان سرباز معلم را جزو سابقه حق‌التدريس احتساب نکرده‌اند و با اين اسـتدلال که شکات شرايط قانوني را ندارنـد، به وارد ندانـستن شکايت حکم صادر کرده‌اند.
 
ب: آقاي يوسف صوفي و آقاي ياور نقدي نيز با توجه به سابقه تدريس به عنوان سرباز معلم و معلم حق‌التدريس الزام آموزش و پرورش به استخدام رسمي در اجراي قانون به کارگيري معلمين حق‌التدريس بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب سال 1383 را خواستار شده‌اند که شعب 4 و 3 ديوان عدالت اداري به موجب دادنامه‌هاي شماره 2227ـ 19/12/1386 و 1198ـ30/6/1387 سوابق تدريس لازم براي استخدام شکات را احراز و به وارد دانستن شکايت حکم صادر کرده اند.
 
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ ياد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب ديوان تشکيل شد. پس از بحث و بررسي، با اکثريت آراء به شرح آينده به صدور رأي مبادرت مي  ‎کند.
 
رأي هيأت عمومي
 
اولاً: تعارض در مدلول آراء مذکور محرز است.ثانياً: نظر به اين که قانون به کارگيري معلمين حق‌التدريس بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب 8/6/1383 راجع است به استخدام معلمان حق‌التدريس و نه کساني که به عنوان سرباز معلمي سابقه تدريس دارند و در اين قانون داشتن 4 سال سابقه معلمي حق‌التدريس و حداقل 12 ساعت تدريس در هفته بدون قبولي در آزمون و يا نيز داشتن 3 سال سابقه معلمي حق‌التدريس و حداقل 12 ساعت تدريس در هفته با قبولي در آزمون تخصصي شرط شده است، بنابراين ايام تدريس به عنوان سرباز معلمي قابل احتساب به عنوان سابقه معلمي حق‌التدريس نيست. با توجه به مراتب آراء شعب ديوان عدالت اداري به شرح مندرج در گردش کار که سابقه لازم براي استخدام رسمي شکات را احراز نکرده‌اند و ايام سرباز معلميرا به عنوان سابقه معلمي حق‌التدريس قابل احتساب ندانسته‌اند و به وارد ندانستن شکايت حکم صادر کرده‌اند صحيح و موافق مقررات قانوني است. اين رأي به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري مربوط در موارد مشابه لازم  ‎الاتباع است.

موسسه ی حقوق اریا
[ جمعه 2 تير 1391برچسب:, ] [ 16:58 ] [ محمد حاجی حسین ]

هریه و نفقه




طبق رای وحدت رویه شماره 705 مورخ 1/8/1386 با توجه به اینکه مهریه از عقد ناشی می شود
لذا مشمول ماده 13 ق.آ.د.م می باشد یعنی می توان دعوای مهریه در محل وقوع عقد اقامه کرد.

و اما سوال قابل طرح اینکه
آیا با وحدت ملاک از این ماده می توان گفت که دعوای مطالبه نفقه
هم قابل طرح در محل وقوع عقد است؟

برای مشاهده متن رای وحدت رویه مذکور به ادامه مطلب مراجعه نمایید


ادامه مطلب
[ شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, ] [ 17:51 ] [ محمد حاجی حسین ]

رأی شماره‌های 362ـ 363ـ364 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع هرگونه تغییر در مفاد حکم بازنشستگی مستخدم منوط به طرح دعوا به طرفیت سازمان متبوع مستخدم شاکی و سازمان بازنشستگی کشوری به صورت توأمان می‌باشد


برای مطالعه به ادامه ی مطلب رجوع نمایید

 


ادامه مطلب
[ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:9 ] [ محمد حاجی حسین ]

هيئت عمومي ديوان عدالت اداري با صدور رايي، دريافت حقوق بازنشستگي، وظيفه و سهميه مستمري از دو صندوق را بلامانع اعلام کرد.
به گزارش مأوي، متن دادنامه شماره 105 صادره از هيأت عمومي ديوان عدالت اداري و خلاصه جريان پرونده بدين شرح است:


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:38 ] [ محمد حاجی حسین ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ احج (انجمن حقوقدانان جوان ) به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده و این وبلاگ طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. با تشکر از انتخاب شما
موضوعات وب
لینک های مفید

سایت مجلس شورای اسلامی

امکانات وب
حق بالاتر از قانون است(ضرب المثل روسی

ابزار هدایت به بالای صفحه

با تشکر از بازدید شما. موفق باشید